Drømmer du om at få ansvar, lede et hotel og sikre, at alle gæster får en god oplevelse efter en dag på ski? Så er jobbet som Hotelchef i Alperne for Danski det rette job for dig. Her møder du Christian, som er Hotelchef i Alpe d’Huez.
Christian er 32 år gammel og uddannet bankrådgiver. Christian har altid drømt om at arbejde i udlandet, og det fik han mulighed for med Danski. Først tog Christian en sæson som Chefguide, og efterfælgende flere sæsoner som Hotelchef.
Jeg var lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skulle sige ja til jobbet som Hotelchef. Jeg vidste, at det ville blive en udfordring, da jeg ikke har erfaring fra branchen. Men jeg siger ikke nej til en udfordring – og det er heldigvis gået rigtig godt, fortæller Christian.
Vi arbejder som et hold
Christian har hele sæsonen haft fokus på at få hotelpersonalet til at arbejde som et hold. På den måde løses opgaverne på hotellet bedre, hurtigere og sjovere.
I starten arbejdede jeg rigtig meget. Vi skulle alle lære hinanden at kende, finde ud af arbejdsopgaverne og sikre en høj standard for gæsterne. De to kokke på hotellet og jeg var de eneste faglærte, og vi tre har arbejdet rigtig godt sammen om at ’uddanne’ hotelpersonalet – og de er virkelig blevet dygtige, det gør mig som leder stolt, siger Christian.
Som Hotelchef får Christian et tæt forhold til hans personale. Han ser dem som hans venner – dog med den distance og respekt man skal have til personalet som deres chef. Christian synes, at det er fedt at arbejde sammen med unge mennesker og udvikle dem.
Det er lidt som at få et par uslebne diamanter i starten af sæsonen, og så sliber jeg dem ligeså stille – og de udvikler sig helt vildt. Det er en sand fornøjelse at være med til at lære dem en masse nye ting – både om rengøring og tøjvask, men også om dem selv, fortæller Christian.
Arbejdet som hotelchef
Mange af Christians arbejdsopgaver består i at lede hotellet. Derudover står han for at bestille varer, lave regnskab og værelsesfordeling.
Som Hotelchef skal du have gode lederegenskaber. Du skal få alt til at fungere – rengøring, køkkenet, baren, elektronikken også videre. Desuden også vigtigt, at man som Hotelchef ikke ser sig for fin til at smide alt og begynde at gøre rent, hvis det er det der skal til, siger Christian.
Den største udfordring for Christian i jobbet som Hotelchef var starten. Det er rigtig svært at forberede sig på jobbet hjemmefra, fordi man skal lære alt på selve hotellet. Desuden var Christian ny i branchen, så der var mange ting, som han ikke vidste og altså har lært selv.
I starten arbejder man som Hotelchef rigtig meget. Alt hotelpersonale skal læres op, man skal hjælpe til med alt og selv lære – og desuden skal man smile, være glad og udstråle en masse energi, fortæller Christian.
Når der er styr på hotellet og alle kender arbejdsopgaverne har Christian dog haft mere fri til selv at komme på ski – faktisk har Christian også fundet tiden til at tage en skiinstruktøruddannelse samtidig med jobbet som Hotelchef.
Ansvar og frihed
Som Hotelchef oplever Christian et øget ansvar – og det ansvar trives han med. Christian trives med ansvar, og han er vant til at tage mere ansvar end hvad der forventes af ham. Christian drives af at hjælpe mennesker – og det gør han netop som Hotelchef. Her hjælper han både sit personale og Danski gæsterne, og netop det at kunne hjælpe dem betyder meget mere for Christian end fritid.
Det bedste ved at være Hotelchef er uden tvivl sammenholdet her nede – både blandt det andet Danski-personale, men også med alle de lokale i byen. Jeg har fået en oplevelse for livet som Hotelchef og et rigtig godt netværk, siger Christian.
MUS-samtaler udvikler
Når Christian ser tilbage på sæsonen, så har den bedste oplevelse som Hotelchef helt sikkert været MUS-samtalerne med alle hans ansatte. Cirka halvanden måned inde i sæsonen satte Christian sig ned med sine ansatte én efter én og snakkede om, hvad der har været godt og skidt – og hvad fokus skulle være resten af sæsonen.
MUS-samtalerne har både udviklet mine ansatte og mig selv. Til disse samtaler har jeg kunne udvikle mine ansatte, og det har samtidigt udviklet mig selv. Det har virkelig været fedt, fortæller Christian.
Livet som hotelchef
Christian boede på et værelse i kælderen på hotellet, som han var Hotelchef på. Christian bor alene, hvor alt andet personale bor i lejligheder sammen. På den måde er der en professionel distance til personalet, hvilket er meget godt synes Christian.
Personalet hernede bliver min familie for sæsonen. Min egen familie har været gode til at besøge mig, så savnet har ikke været så stort. Når man er her nede, lever man i en lille boble – og det er også sådan det skal være, for at man får mest muligt ud af sin sæson, siger Christian.
Bliv Danski's nye hotelchef
Tålmodighed, ydmyg og menneskekender. Det er tre kvaliteter som du skal besidde, hvis du gerne vil være Hotelchef synes Christian. Desuden har han tre gode råd til en kommende hotelchef:
- Kom ud fra dit hotel og lær lokalsamfundet at kende
- Vær ikke bange for forandringer – kæmp for det du tror på!
- Spring ud i det og tag nogle chancer – kun fantasien sætter grænser
Christian kan kun anbefale andre at tage på sæson som Hotelchef. Et job med personlig udvikling, ansvar, ansatte og meget mere – det er absolut arbejdstimerne værd. Christian udelukker heller ikke, at det er sidste gang han tager afsted på sæson med Danski.
Vil du gerne på sæson som Hotelchef for Danski?