Danskis blog - til skiløbere, af skiløbere

Tag på sæson som destinationschef

Skrevet af | 24-02-2021 14:21:02

Som destinationschef hos Danski får du erfaring som leder, nye udfordringer og en fed sæson i Alperne. Christian på 23 år har været destinationschef i Val d’lsère. Han fortæller her om de oplevelser og erfaringer, han har fået i jobbet hos Danski.

Christian har været på sæson for Danski i to sæsoner – den sidste sæson som destinationschef i Val d’lsère. Han er drevet at nye udfordringer og erfaringer, som han i den grad har fået i jobbet som destinationschef.

Fra guide til destinationschef 

Den første sæson Christian var afsted for Danski var som guide – og den sidste sæson har han været afsted som destinationschef. Derfor har han tydeligt kunne mærke den forskel der har været fra guide til destinationschef.

Hver gang jeg tager en beslutning som destinationschef har det en konsekvens. Når jeg foretager mig noget, så er det også det signal jeg sender til mine guider om, at det er sådan vi gør. På en måde er jeg en rollemodel for de andre guider, siger Christian.

En anden stor forskel fra guide til destinationschef er, at man har det overordnede ansvar for, at tingene går, som de skal. Den byrde skal man kunne håndtere at have på sine skuldre. En anden stor forskel er også, at man som destinationschef ikke har så meget gæstekontakt. Man deltager altså ikke i alle arrangementerne sammen med de andre guider.

Når det hele klapper 

Som destinationschef er der også en del administrativt arbejde som man skal tage sig af, men fordi Christian har været guide tidligere ved han en del om det administrative arbejde – men han påpeger, at det administrative arbejde fylder en del.

Det kan måske virke som om, at det er federe at være guide. Men ansvaret som destinationschef er rigtig fedt og giver god erfaring. Og når det hele klapper, så kan jeg jo også tage rigtig meget af det på mine skuldre, og dét er fedt, fortæller Christian.

Du priorioterer selv din tid 

Som destinationschef prioriterer du selv din tid – så længe du får lavet det arbejde, der forventes af dig. Christian mener derfor, at det er op til en selv, hvor meget fritid man har. Han har valgt at arbejde meget og prioritere arbejde over skiløb, fordi jobbet for ham er en udfordring. Han vil altså gøre det så godt, som han overhovedet kan.

Det bedste ved at være destinationschef er, når det hele bare spiller, og man kan se at servicetallene er i top uge efter uge. Så ved jeg, at jeg gør mit arbejde som leder godt. Desuden er det fedt at være en del af et stort team, hvor alle arbejder hårdt men samtidig bevarer det gode humør, siger Christian.

Som destinationschef får du lov til at udfordre dig selv og arbejde med nogle spændende arbejdsopgaver – både positive og negative. Christian er blandt andet den ansvarlige, hvis der er gæster som ikke er tilfredse med opholdet. Når han får løst problemet, giver det ham altid et stort smil på læben – og en glad gæst, hvilket er hele formålet.

Ansvaret er dit 

Som destinationschef står du med ansvaret for hele destinationen. Det er en fin grænse i at turde ligge arbejdet fra sig og stole på, at andre godt kan løfte det.

Jeg har nogen gange lidt svært ved at ligge ansvaret fra mig og lade andre tage en opgave, som kan påvirke gæstens vurdering af opholdet. Men vi kan jo altid blive bedre. Jeg arbejder på at blive bedre til at stole på, at folk tager deres tørn og at det hele går op i sidste ende, siger Christian.

Det er et stort ansvar at være destinationschef, men det er også rigtig fedt. Især fordi Danski sørger for at uddanne destinationscheferne hjemmefra på et fire-dags guidekursus. Her lærte Christian blandt andet at tackle de udfordringer, som han kunne møde i løbet af sæsonen i Val d’lsère.

Et unikt sammenhold 

Christian har været i Alperne siden slutningen af november 2016 til starten af april 2017. I hele perioden har Christian boet sammen med tre af hans kollegaer i en lejlighed. For mange sæsonarbejdere er det hårdt at være væk fra familie og venner i så længe, og i starten havde Christian meget fokus på det der hjemme. Selvom det kan være svært i starten, så synes Christian, at man skal give det tid. Han fortæller:

Lige pludselig bliver det hverdag i Alperne, og så glemmer man lidt hvad der sker der hjemme. Især når man nærmer slutningen kommer man til at tænke på, hvad det er man skal væk fra, nemlig ens nye venner og ’familie’. Vi har fået opbygget et rigtig stærkt sammenhold i løbet af sæsonen, så det gælder virkelig om at nyde der hvor man er, når man er der – det hjemme i Danmark er der også, når vi er hjemme igen.

I starten er det ofte guiderne, man lærer at kende først, men som sæsonen skrider frem finder man ofte mere overskud til at skabe et unikt sammenhold mellem hotelpersonale og andre ansatte på destinationen.

Sådan bliver du en god destinationschef 

Danski vælger en destinationschef ud fra, om man er en god leder. Det er ikke alle der er skabt til jobbet – og det er vigtigt at kende sig selv og sine stærke og svage sider godt. Desuden mener Christian, at det er vigtigt at man som destinationschef er god til at se andre menneskers behov.

Du skal være villig til at knokle, være glad for at arbejde med mennesker og synes det er fedt, at have meget ansvar på dine skuldre. Personlig synes jeg, at det er det fedeste i hele verdenen, siger Christian.

Christian mener desuden det er vigtigt, at man er et godt forbillede for de andre guider på destinationen. Når de ser, at man som destinationschef arbejder hårdt, så gør de det også. Når alle arbejder hårdt er der også tid til at nyde en øl, køre off-piste eller lave andre ting sammen uden gæsterne.

Jeg kan kun anbefale andre at tage på sæson hos Danski. Det er et professionelt skirejsebureau og et meget vellidt selskab. Mange af gæsterne har rejst med Danski i mange år, og derfor er det en ære at sikre, at de vil forsætte med at rejse med Danski, fortæller Christian.

Vil du gerne være destinationschef?